logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۰
[ شناسه خبر : ۳۹۷۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
محرومیت‌های بی‌پایان؛

تنها درمانگاه شهر دَندی بخش دیالیز ندارد

تنها-درمانگاه-شهر-دَندی-بخش-دیالیز-ندارد
دندی یکی از شهرهای استان زنجان بوده که تنها یک مرکز درمانی دارد، کمبود امکانات و تجهیزات از جمله نبود بخش دیالیز سبب رنجش و ناراحتی مردم این منطقه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ دَندی یکی از شهرهای استان زنجان است، این شهر مرکز بخش انگوران (یکی از بخش‌های شهرستان ماهنشان) بوده و جمعیت این شهر با احتساب جمعیت روستاهای اطراف بالغ بر ۱۸ هزار نفر است.

بیشتر بخوانید

شهر دندی با وجود اینکه دارای معادن و صنایع معروفی از جمله معدن سرب و روی انگوران و سایر معادن مطرح است اما سودی از وجود این معادن به شهر دندی نمی‌رسد و محرومیت با بخش‌های مختلف آن عجین شده است.

دندی همانند ماهنشان در محرومیت به سر می‌برد اما محرومیتی که بیش از هر چیز دیگر توجه را به خود جلب می‌کند محرومیت در زمینه درمان، کمبود تجهیزات پزشکی و درمانگاه است. 

محرومیت در زمینه درمان بسیار دردناک‌تر و سخت‌تر از زمینه‌های دیگر است چراکه سلامت و درمان مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش زندگی افراد را شامل می‌شود، محرومیت در این زمینه می‌تواند در شرایط حساس و ضروری تبعات سخت و غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد. 

نبود تجهیزات در تنها مرکز درمانی دندی

شهر دندی تنها یک مرکز درمانی دارد که طی سال‌های گذشته احداث و به بهره‌برداری رسیده است، مردم شهر دندی و روستاهای اطراف برای درمان و معالجه خود به آنجا مراجعه می‌کنند اما این مرکز درمان برای جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار نفر کافی نبوده و زمینه‌ساز مشکل است حال آن که مردم این منطقه با وجود کمبود مراکز درمانی دست و پنجه نرم می‌کنند اما چیزی که بیش از حد سبب رنجش و ناراحتی مردم این منطقه می‌شود کمبود و یا حتی نبود تجهیزات و امکانات در تنها درمانگاه شهر است.

کلیه یکی از بخش‌های مهم و حساس بدن است که نقش خطیری در ادامه حیات بدن دارد که گاهاً بر اثر کهولت سن، بیماری و وجود اتفاقاتی از این قبیل این عضو از ادامه فعالیت متوقف می‌شود.

 ایجاد بخش دیالیز نیاز مبرم بیماران 

 امروزه با پیشرفت علم و با وجود دیالیز این امکان به افرادی که فعالیت کلیه آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود داده می‌شود که در زندگیشان این مشکل تا حدودی حل شود.

دیالیز کلیه به عنوان جایگزینی برای عملکرد کلیه سالم است و کمک می‌کند تا عملکرد کلیه و کیفیت زندگی بهبود پیدا کند و خون بیمار از طریق یک دستگاه ویژه به ماشین دیالیز متصل می‌شود. این دستگاه با استفاده از فیلترها و غشاهای خاص، مواد زائد، سموم و اضافه آب را از خون جدا می‌کند، سپس خون تصفیه شده به بیمار بازمی‌گرداند.

یکی از این کمبودهای مهم که جای خالی آن در درمانگاه تازه تأسیس شهر دندی خودنمایی می‌کند نبود بخش دیالیز است.

 تحمیل هزینه‌های گزاف برای بیماران دیالیزی

این امر سبب اذیت و ناراحتی بیماران کلیوی شهر دندی و خانواده‌های آنان شده است.

پیمایش مسافت‌های طولانی آن هم به صورت متوالی در روزهای هفته گذر از هزینه‌های گزافی که صرف رفت و آمد می‌شود، خطرات متعددی در جاده‌ها وجود دارد، جان این بیماران و همراهانشان را تهدید می‌کند.

حال آن که دیالیز‌کردن کاری سخت بوده و بدن بعد از آن نیاز به استراحت و مراقبت دارد در حالی که شهروندان شهر دندی و روستاهای اطراف قبل و بعد از این کار مجبور به طی مسافت‌های طولانی به مراکز درمانی هستند.

یکی از بیماران کلیوی شهر دندی در گفتگو با موج‌رسا گفت: چند سالی است که به دلیل مشکلات کلیوی دیالیز می‌شوم.

وی با بیان اینکه همسرم به دلیل کهولت سن توانایی همراهی من را ندارد تا به مراکز درمانی ماهنشان رفت و آمد کنم افزود: از آنجایی که من به تنهایی امکان رفت و آمد ندارم دست به دامان فرزندانم می‌شوم.

وی با تاکید بر اینکه فرزندانم همیشه با گشاده‌‌رویی و مهربانی من را همراهی می‌کنند اذعان کرد: رفت و آمد برای فرزندام بسیار سخت است چراکه آنان سه روز در هفته من را به بیمارستان رازی ماهنشان می‌برند تا دیالیز شوم.

بیمار دیالیزی بیان کرد: در این سه روز آن‌ها هم از کار و فعالیت خود جا می‌مانند چراکه برای رفت و آمد کار خود را تعطیل می‌کنند و این لطمه‌ای برای کار و زندگی آن‌ها وارد می‌کند، زیرا این کار یک روز و دو روز نیست و همیشه در حال رفت و آمد هستیم.

رفت و آمد به ماهنشان با خطر همراه است 

وی با بیان اینکه در تابستان گرمای شدید موجب آزار و اذیت می‌شود و در زمستان وجود برف و باران رفت و آمد را سخت می‌کند خاطرنشان کرد: با توجه به بیماری‌ام امکان نوشیدن زیاد آب وجود ندارد و این امر سبب بی‌حالی و اذیت من می‌شود.

بیمار دیالیزی با اشاره به اینکه فرزندان من همراه من به بخش دیالیز ماهنشان مراجعه می‌کنند و دیالیز حدود چهار ساعت طول می‌کشد گفت: جایی برای استراحت و یا حضور آن‌ها وجود ندارد.

با ایجاد بخش دیالیز مشکلات حل می‌شود

وی ابراز کرد: از ساعت ۱۱ تا ۱۸ عصر ما برای این کار به ماهنشان مراجعه می‌کنیم و هنگامی که به خانه برمی‌گردیم با توجه به خستگی رفت و آمد دیگر توان انجام کارهای منزل را نداشته و سبب ایجاد مشکل در زندگی روزمره من می‌شود.

بیمار کلیوی با ابراز امیدواری برای ایجاد بخش دیالیز در شهر دندی عنوان کرد: اگر این بخش در درمانگاه شهر دندی ایجاد شود بسیاری از مشکلات من و امثال من حل خواهد شد و دیگر نیازی نیست که فرزندانم همیشه با من به این بخش مراجعه کنند.

با این حال خبرنگار موج‌رسا برای پیگیری این موضوع تماس‌های متعددی با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان داشت تا بتواند با مسئولان مربوطه ارتباط برقرار کند بلکه این مشکل را به گوش مسئولان برساند، اما جوابی دریافت نکرد. با این وجود این سوال از مسئولان استانی مطرح است واقعاً در دانشگاه علوم پزشکی زنجان چه می‌گذرد؟

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر